Svátek má: Naděžda

Zprávy

Velikost textu:

Proč USA váhají se sankcemi proti ruské automobilce GAZ?

Proč USA váhají se sankcemi proti ruské automobilce GAZ?

Spojené státy měly uplatnit sankce proti druhému největšímu ruskému výrobci automobilů, Gorkovskému Avtomobilnému Zavodu, známému také jako skupina GAZ již 4. července.

Dnes již legendární a veteránský "Gazík"
22. srpna 2019 - 06:20

Úřad pro kontrolu zahraničních aktiv (OFAC) dal společnost, kterou vlastní ruský oligarcha Oleg Děripaska na svůj  seznam sankcí již v dubnu 2018. Píše v článku pro The National Interest Alexej Chlebnikov, odborník MENA v Ruské radě pro mezinárodní záležitosti. Rovněž je nezávislým konzultantem v oblasti MENA a ruské politiky a strategie se soukromými klienty a nevládními organizacemi.

Tento seznam zahrnuje i mnoho dalších společností Děripasky. Letos je to již po šesté, kdy byly sankce proti výrobci automobilů odloženy. Vzhledem k tomu, že skupina GAZ je jedním ze dvou největších výrobců automobilů v Rusku a je důležitá pro ruskou ekonomiku a sociální stabilitu, je nezbytné pochopit možný dopad těchto sankcí.

Aby byla skupina GAZ odstraněna ze seznamu sankcí, musí se Děripaska vzdát kontroly nad společností. V současné době jeho společnost Russkie Mashiny ovládá 65,5 procent GAZ, díky čemuž je Děripaska konečným příjemcem. V zájmu ochrany skupiny GAZ by proto Děripaska měl snížit svůj podíl na méně než 50 procent a následovat příklad stanovený RUSALEm a skupinou EN +, které byly odstraněny ze seznamu sankcí OFAC. Ve skutečnosti, pokud ruský miliardář souhlasí s tím, že vezme skupinu GAZ stejnou cestou, musí čelit určitým faktům.



Proč na GAZ tolik záleží?

Prezident skupiny GAZ oznámil, že pokud nebude mít státní podporu v hodnotě 500 milionů dolarů, bude muset snížit svou produkci o 40 procent. Hlavním problémem je, že pokud sankce vstoupí v platnost, pak společnost nebude moci koupit náhradní díly a výrobní komponenty. GAZ závisí na importovaném příslušenství. Může produkovat pouze lokálně 50–70 procent všech nezbytných komponent, zbývající části musí být importovány. To znamená, že pokud sankce vstoupí v platnost, nebude společnost schopna spolupracovat se svými zahraničními partnery, což by zastavilo montážní linku. Skupina GAZ zaměstnává asi 40 000 lidí a dalších 360 000 pracovníků ve společnostech dodavatelského řetězce, kteří by mohli v případě bankrotu společnosti ztratit práci. V důsledku toho sankce ohrožují 400 000 pracovníků po celé zemi.

Tato významná automobilová společnost je součástí jednoho z rozhodujících ruských odvětví - odvětví, které si nemůže dovolit „potopit se“. To znamená, že ruská vláda bude společnosti zachraňovat bez ohledu na sankce. V loňském roce ruský stát přidělil finanční podporu v hodnotě 130 milionů USD skupině GAZ. To samé bylo pro AvtoVaz, největšího ruského výrobce automobilů, v době globální hospodářské krize v roce 2009. Společnost se tak vyhnula  prohlášení bankrotu přijetím výplaty 600 milionů dolarů od ruské vlády, která ji tím zachránila.

Podle Deripasky, pokud sankce USA vstoupí v platnost, bude možná muset skupina GAZ vyhlásit bankrot a znárodnění, protože ruská vláda nemůže takovou společnosti nechat „ umřít“. Protože pokud skupina GAZ padne, tak mohou desítky tisíc - nebo možná stovky tisíc pracovníků - ztratit práci. Kreml nechce další sociální tlak a nespokojenost, zatímco už se potýká s domácími ekonomickými problémy. Ačkoli ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov tvrdí, že scénář znárodnění skupiny GAZ nebyl ve vládě projednán, možnost takového scénáře stále existuje.

V roce 2018 ruský vicepremiér pro automobilový průmysl Dmitrij Kozak uvedl, že vláda zvažuje různé způsoby, jak odstranit GAZ ze seznamu sankcí. Řekl, že německá skupina Volkswagen má velký zájem o získání podílu v GAZ. Ředitel skupiny Volkswagen Rus, Marcus Ozegovich, však uvedl, že v současné době společnost nemůže kvůli americkým sankcím koupit podíl na GAZ. Nechce se zapojit do chaotického poměru a čeká na politické řešení mezi stranami.

Děripaska uvedl, že zahraniční partneři GAZ již ukončují své kontakty s ruskou společností. Podle Děripasky  již mnoho dodavatelů a partnerů přestalo spolupracovat se společností, protože se chtějí vyhnout negativním dopadům sankcí. V prosinci 2018 továrna GAZ přestala montovat Daimlerův Mercedes-Benz Sprinter kvůli obavám ze sankcí.


Děripaska věří, že Kreml těží pouze z plánovaných sankcí USA vůči skupině GAZ. "Je to další velká příležitost pro státní byrokraty získat více nástrojů, s nimiž by se mělo hrát v situaci, kdy je 70 procent ruské ekonomiky v rukou státu," tvrdí miliardář. Sankce jsou proto kontraproduktivní a nezmění chování Kremlu. Místo toho ponechají méně prostoru pro zahraniční podnikání v Rusku. Ale to znamená, že to nevyhnutně neublíží skupině GAZ. Například státní agentura Rostec v době boje zvýšila kontrolu nad výrobci automobilů, jako jsou Kamaz a AvtoVaz, a tento podnik se ukázal jako docela úspěšný.
 
V červnu 2019 uspořádali pracovníci skupiny GAZ poprvé demonstraci před americkým velvyslanectvím v Moskvě. Společně požádali Washington, aby sankcionoval jejich zaměstnavatele. Svou demonstraci zopakovali 4. července před domem Spaso - sídlem amerického velvyslance v Rusku.

Pouhá skutečnost, že Spojené státy stále prodlužují lhůtu pro provedení sankcí, naznačuje, že Washington si nemusí být jistý, jak jednat se skupinou GAZ, pokud ji získá stát. Koneckonců, vytlačení ruského soukromého podnikání z jeho kooperačního vztahu s evropskými a americkými partnery bude pro Kreml pouze přínosem. Děripaska má nyní další čtyři měsíce na vyřešení tohoto problému s OFAC. Během stejného časového období budou evropští partneři skupiny GAZ s největší pravděpodobností i nadále omezovat vztahy se společností.

(rp,prvnizpravy.cz,nationalinterest,foto:arch.)