Svátek má: Izabela

Regiony

Velikost textu:

Zvýšený výskyt výtluků na silnicích I.tříd a jejich oprava

Zvýšený výskyt výtluků na silnicích I.tříd a jejich oprava

Po mírných zimách v několika předchozích letech má ta letošních obvyklý charakter. Bohužel silné mrazy, kolísání teplot i několik desítek stupňů Celsia a celkově vyšší úhrn sněhových a dešťových srážek, než na které jsme si již zvykli, nesvědčí konstrukcím komunikací.

Z opravy silnice
24. února 2021 - 11:00

Těm nevadí ani tak nízké či vysoké teploty, pokud jsou stabilní bez větších výkyvů, jako právě střídání arktických teplot s těmi jarními.

Důležitým aspektem je právě četnost střídaní teplot, kdy jejich oscilace okolo bodu mrazu vede k častějšímu vytváření poruch ve vozovce. V době oteplení do prasklin, byť sebemenších, proniká voda, která následně v období ochlazení zmrzne a led zvětšením svého objemu narušuje celistvost konstrukčních vrstev komunikace. V důsledku dopravního zatížení, zejména těžkou nákladní dopravou, se pak z malých nerovností stávají výtluky.

Po oteplení na Vysočině v polovině minulého týdne evidujeme zvýšený výskyt těchto lokálních poruch v podstatě na všech silnicích I. tříd. Nejvíce problematický je však v současné době úseky silnice I/38 na průtahu Havlíčkovým Brodem ke křižovatce se silnicí I/34. Ačkoliv zde pracuje reparační pracovní tým prakticky každodenně a k opravám využívá i noční hodiny, kdy je snížená intenzita provozu, bylo třeba místo označit přenosným dopravním značením omezit zde také rychlost. Dalším místem, na který je třeba řidiče upozornit je silnice I/38 u Želetavy.



Bohužel v zimním období nejsou v provozu obalovny, a tak jsme při realizaci těchto oprav závislí nejen ve zvýšené míře na počasí ale také zejména na studené balené asfaltové směsi. Takto provedené opravy jsou provizorní a dočasné. Například Intenzivní zatížení těžkou nákladní dopravou může znamenat, a příkladem je silnice I/38, i pouze několika hodinovou životnost těchto oprav. Řidičům se tedy může jevit, že k žádným opravám ani nedochází, ačkoliv tomu tak ve skutečnosti není.

Dnes konkrétně probíhá oprava výtluků na silnici I/34 mezi Rozkoší a H. Brodem, na silnici I/19 mezi H. Brodem a Ronovem nad Sázavou a na silnici I/38 na průtahu H. Brodem až k dálnici D1, kde pracovníci údržby postupně reagují na zjištěné závady. Organizace údržby se tak snaží operativně reagovat na vzniklý stav a zajistit provoz na komunikacích I. tříd bez větších nepříjemností. Současně řidiče žádáme, aby s těmito přechodnými jevy ve stavu komunikací počítali, maximálně je předvídali a přizpůsobili rychlost jízdy dopravně technickému stavu a povaze komunikace

O náročnosti letošní zimy vypovídají i aktuální čísla. O proti zimní údržbě v období od 1.11.2019-31.1.2020, kdy se na opravu komunikací I. tříd na Vysočině spotřebovalo 3,59 tun studené balené asfaltové směsi, za stejné období aktuální zimní údržby (1.11.2020-31.1.2021) to je již 10,58 tun. To je téměř 3 krát více než v průběhu předchozí zimy a to nejnáročnější období na opravy prakticky probíhá teď v únoru.

NovinkyVysočina.cz informoval Mgr. Martin Buček, tým komunikace ŘSD.

(rp,novinkyvysocina.cz,foto:rsd)